Powered By Blogger

Tuesday 3 November 2015

IBU MENYUSU JANGAN BACA!!!

IBU MENYUSU JANGAN BACA!!!

Perasan tak yus JARANG sangat menggunakan ayat MILKBOOSTER IBU MENYUSU bagi produk yang dijual??perasan x??

Seringkali Yus dapat msg atau whatsapp dari prospek lebih-lebih lagi ibu yang baru BERSALIN untuk beli QASEH ADINDA. Bila ditanya khabar dan recce2, rupanya alasan membeli QASEH ADINDA untuk tambah susu.

Sebagai seorang kaunselor laktasi, saya bertanggungjawab untuk memperbetulkan kefahaman IBU-IBU MENYUSU di luar sana mengenai SUPPLEMENT 'TAMBAH SUSU' ni. Betul ke QASEH ni boleh tambah susu kalau diminum??? Alaaa...mcm iklan2 di luar sana yang "susu memancut keluar bagaikan air paip setelah mengamalkan produk ABC ni"

Sebenarnya yus kesian melihat peniaga menjual dengan menggunakan slogan sedemikian. Perlunya ILMU bila berniaga lebih-lebih lagi jika ia berkaitan dengan kesihatan dan juga ia melibatkan emosi dan mental si ibu juga. Cuba bayangkan kalau si ibu dah termakan dengan iklan2 mengenai MILKBOOSTER tu, dah la dibeli mahal tapi tak berkesan pula..kecewa bukan??

Tahukah kita semua bahawa MILKBOOSTER tu sebenarnya Tak Wujud pun! Whatt?!! X wujud tau! Apa2 supplement yang dibeli/diambil ini sebenarnya berkait rapat dengan fungsi TENAGA dan sistem badan si ibu. Ya..itu sebenarnya..Ia ENERGY BOOSTER untuk ibu.

Apabila ibu-ibu selepas bersalin, fungsi badan ibu mulai berubah. Ditambah lagi kudrat si ibu telah habis ketika proses kelahiran bayi. Bagaimana si ibu nak menghantar isyarat 'LOVE' kepada otak untuk menghasilkan susu sekiranya badan si ibu dalam keletihan (kadangkala ada yang hampir meroyan!)

Apa kaitannya SUPPLEMENT & ENERGY BOOSTER ni? Ya...di sini lah yus nak terangkan sedikit. Supplement ni membantu ibu untuk tambahan tenaga (memandangkan ada ibu menyusu yang super bz kadangkala x sempat nak sarapan pun..bayangkanlah..) Apabila ibu bertenaga, hormon oxitocin (LOVE) akan berfungsi dengan baik sekali dan ia akan menghantar isyarat ke otak untuk hasilkan susu ibu.

Dengan SYARAT! Ibu perlu KERAPKAN mengosongkan payudara dan sebaiknya perah SEBELUM & SELEPAS sesi penyusuan. Itu lah yang selalu diperkatakan tentang DEMAND & SUPPLY. Lebih demand, lebih la supply (dengan syarat juga si ibu perlu tenang dan positif serta BERTENAGA!)

Ya...saya sebagai Konsultan QASEH masih menyusukan anak saya ‪#‎MuhammadHayyan‬(sehingga kini umurnya 1 tahun 6 bulan) & stok susu Alhamdulillah masih dpt supply sepertimana yang beliau perlukan malah lebih lagi) Saya mengamalkan QASEH untuk tambahan tenaga saya kerana saya seorang yang sangat AKTIF. Dan saya juga SUKA MAKAN. saya perlukan SOLE untuk detox pelbagai makanan tak perlu dari tubuh saya.

Ok, sekarang faham ke faham?

Ia ENERGY BOOSTER bukan MILKBOOSTER. Sekian.

Nota kaki: dipanjangkan dari group Rania Konsultan Qaseh Gold. Kredit to Yus. Tq.

No comments:

Post a Comment